Flytta in
Vi är glada över att du väljer att hyra din bostad av oss och hoppas att du ska trivas i ditt nya hem.
Innan du flyttar in
När du har skrivit på ditt hyresavtal och ska flytta till en lägenhet hos oss är det några saker du behöver göra innan du flyttar in i din nya bostad.
Betala din första hyra
Betala din första hyra i god tid innan du ska hämta dina nycklar. Möjlighet finns även att betala med kort i receptionen hos oss på Sjögatan 4A.
Den första hyresavin skickas alltid till den adress du hade på Mina sidor när du tackade ja till lägenheten. Fortsättningsvis skickas hyresavin till adressen för den nya bostad du hyrt. Du kan alltid se dina hyresavier på Mina sidor.
Gör en flyttanmälan
Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på:
www.skatteverket.se/flytta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sedan den 1 juli 2018 är det ett brott att lämna felaktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när man flyttar. Det är mycket viktigt att du är folkbokförd på rätt adress, läs mer på www.skatteverket.se/minadress Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Berätta för andra att du har ny adress
Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den. Du kan också begära eftersändning av posten på www.adressandring.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., vilket kostar pengar.
Lägenhetsnummer
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du hittar ditt lägenhetsnummer i ditt hyresavtal.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Skillnaden mellan lägenhetsnummer och produktnummer
Lägenhetsnumret är ett fyrsiffrigt nummer som finns i Lantmäteriets register. Numret anger var i byggnaden lägenheten finns. Du hittar detta nummer på ditt hyresavtal eller till höger på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus
Lägenhetsnumret behöver du vid: folkbokföring, adressändring och vid tecknande av elavtal.
Produktnummer är ett unikt nummer som vi använder oss av i vårt fastighetssystem. Ett produktnummer kan t.ex. se ut så här: 1100-101-1-101. Du hittar det på ditt hyresavtal eller till vänster på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus.
De fyra sista siffrorna i produktnumret behöver du: För att hitta ditt lägenhetsförråd och vid kontakt med Övikshem.
Teckna en hemförsäkring
När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar den hos. Vill du jämföra olika hemförsäkringar kan du besöka konsumentservice.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Om du drabbas av brand, inbrott eller någon annan olycka kan det bli väldigt dyrt för dig utan hemförsäkring. Kontakta ett försäkringsbolag redan idag för att teckna en hemförsäkring. Om du redan har en ska du anmäla din nya adress till ditt försäkringsbolag.
Teckna avtal för elnät och hushållsel
Innan du flyttar in i din nya lägenhet behöver du teckna ett avtal för elnät och hushållsel. Du ansvarar själv för att teckna och avsluta dessa avtal när du flyttar.
Elnät
Eftersom elnätet till våra bostadsområden ägs av olika elnätsföretag kan du inte välja själv vilken elnätsleverantör du vill ha. Dessa elnätsföretag gäller för våra bostadsområden:
- Centrala Örnsköldsvik: Övik Energi AB
- Bjästa, Köpmanholmen och Bredbyn: E.ON Sverige
- Gullänget, Domsjö, Själevad och Husum: Vattenfall AB
Hushållsel
Du kan själv välja vilken leverantör av hushållsel du vill ha. På elskling.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du jämföra elpriser och elavtal.
Debitering av el via hyresavin
Vi har ett fåtal lägenheter som har egen debitering av el via hyresavin, vilket då framgår av hyresavtalet.
Internet och tv
Fri internetuppkoppling
Vi erbjuder fri internetuppkoppling på 2 Mbit/s till alla våra hyresgäster med fiberanslutning utan extra kostnad. Som hyresgäst kan du enkelt och smidigt koppla upp dig mot internet utan att separata abonnemang och avtal krävs. Detta gäller tillsvidare så länge det är tekniskt och ekonomiskt möjligt.
För att använda internetuppkopplingen i din lägenhet ansluter du en dator eller
router i datauttaget, sedan kan du börja surfa. Datauttagen varierar i utseende men sitter ofta i hallen eller i närheten av ytterdörren. Hittar du inte datauttaget, kontakta kundcenter. För att att använda Wifi krävs en trådlös router. För mer information om detta kontakta detaljhandeln.
Så här ansluter du dig till bredbandsuttaget Pdf, 913.7 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf-fil öppnas i nytt fönster)
Kabel-tv
I de flesta våra lägenheter ingår abonnemangsfri kabel-tv med grundutbud från Tele2.
När du flyttar in
När det är dags för dig att flytta in ska du själv hämta dina nycklar hos kundcenter på Sjögatan 4A. För att kvittera ut nycklar måste den första hyran vara betald.
Du är välkommen att hämta nycklarna efter kl. 13.00 första vardagen då ditt hyresavtal börjar gälla. Tänk på att våra öppettider ibland kan variera och att nycklar inte lämnas ut på kvällar och helger. Ta med dig din legitimation när du kommer för att hämta nycklarna till din nya bostad.
Nycklar
Du får minst tre originalnycklar till lägenheten, undantag är studentlägenheter som bara har en nyckel. På lägenhetsnycklarna finns ett nummer, kontrollera att alla lägenhetsnycklar som du fått har samma nummer. Beroende på var du flyttar in kan du också få andra nycklar till tvättstuga, postbox, motorvärmare med mera. Som hyresgäst är du själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Om du tappar bort en nyckel ska du ringa kundcenter.
Om du av någon anledning inte kan hämta ut dina egna nycklar kan du fylla i en fullmakt och låta en annan person kvittera ut nycklarna åt dig.
Information om ditt bostadsområde
På Mina sidor hittar du all information som rör ditt boende och det bostadsområde som du flyttar till. Här kan du bland annat hitta information om var tvättstugan och lägenhetsförråden finns men även vad som gäller kring sophantering, områdets fordonsplatser, brandsäkerhet och mycket mer.
Besikta lägenheten
Innan du flyttar in har fastighetsvärden gjort en förbesiktning av din lägenhet och skrivit ner eventuella fel som finns i lägenheten i ett besiktningsprotokoll. När felen kommer att åtgärdas beror på vilken typ av fel det är. Om du upptäcker fel i din lägenhet som inte finns med i besiktningsprotokollet ska du kontakta din fastighetsvärd.
Flyttstädning
Vi besiktar inte städningen av lägenheten i samband med utflyttning. Kontakta din fastighetsvärd om du är missnöjd med flyttstädningen. Du hittar kontaktuppgifter till fastighetsvärden på besiktningsprotokollet.
Tillfälligt parkeringstillstånd
När du flyttar in kan du behöva ett tillfälligt parkeringstillstånd för att parkera utanför porten när du lastar ur bilen. Det får du av kundcenter när du kvitterar ut dina lägenhetsnycklar.
Byta inom Övikshem
När du har blivit erbjuden, tackat JA, och blivit godkänd för den nya lägenheten du sökt så kommer fastighetsvärden inom 3-4 dagar att kontakta dig för att boka tid för en omflyttningsbesiktning.
Det innebär att fastighetsvärden kommer hem till dig och gör en första besiktning av din nuvarande lägenhet för att kontrollera skicket på den och bedöma eventuella skador som kan ha orsakats av onormalt slitage.
Skulle sådana skador finnas och det även leder till en besiktningsfaktura till dig som kund, så skall den uppkomna skulden regleras i sin helhet innan avtal på den nya lägenheten kan tecknas.
Väljer du att inte reglera din skuld tas erbjudandet om den nya lägenheten bort, och du bor kvar i din nuvarande lägenhet.