Så hanterar vi störningar
Vi vill att alla våra hyresgäster ska trivas och känna sig trygga i sitt hem. Därför tar vi störningar på stort allvar. Här kan du läsa om vad som räknas som en störning, vad du kan göra om du blir störd – och hur vi hanterar en störningsanmälan.
Att bo i ett flerfamiljshus innebär att vissa ljud hörs mellan lägenheterna – det är en del av vardagen. Vanliga ljud från samtal, barn som leker eller hushållsaktiviteter är något vi alla behöver acceptera.
Men när ljud blir onormalt höga, återkommer ofta eller sker på olämpliga tider – då kan det räknas som en störning.
Vad är en störning?
Exempel på störningar kan vara:
- Höga ljud eller musik.
- Höga röster, skrik eller festande i lägenheten.
- Spring och oväsen i trapphus eller andra gemensamma utrymmen.
- Återkommande oljud från lägenheten, balkongen eller uteplatsen.
Tänk på!
Störningar är inte tillåtna vid någon tid på dygnet, men mellan kl. 22.00 och 06.00 gäller extra hänsyn. Under denna tid ska alla hålla en låg ljudnivån för att inte störa sina grannar.
Vad kan jag göra om jag blir störd?
Om du upplever en störning, rekommenderar vi följande:
- Prata med din granne. Ofta är den som stör omedveten om det, en vänlig dialog kan lösa problemet.
- Anmäl störningen till oss om den fortsätter eller är återkommande. Du kan göra en störningsanmälan via Mina sidor eller genom att kontakta vårt kundcenter.
- Om störningen är allvarlig och sker när kundcenter har stängt: ring fastighetsjouren på 0660–29 93 65 medan störningen fortfarande pågår. Fastighetsjouren kommer då åka ut och göra en bedömning av situationen och därefter lämna en rapport till oss.
Dina uppgifter hanteras anonymt, vi berättar aldrig för den som stör vem som har anmält störningen.
Vad händer efter att en störning anmälts?
- Om störningen kan bekräftas av oss eller fastighetsjouren kommer hyresgästen som har orsakat störningen att få ett varningsbrev.
- Om fastighetsjouren behöver rycka ut på grund av störningen, får den som orsakat störningen betala 1 200 kronor.
- Vid upprepade störningar riskerar den hyresgäst som stör att bli uppsagd från sitt hyreskontrakt.
Vad händer om ingen kan bekräfta störningen?
För att vi ska kunna agera behöver störningen bekräftas. Därför är det viktigt att kontakta oss eller fastighetsjouren direkt när störningen pågår.
Vad gäller om jag har husdjur?
Du som har husdjur ansvarar för att de inte stör grannarna. Om ett djur till exempel skäller ofta eller högt kan det räknas som en störning.
Störs du av byggarbete?
Byggarbeten kan ibland låta mycket, men är oftast tillfälliga. Vi försöker alltid informera i förväg. Hör av dig om du har frågor!
Våga agera – din insats kan göra skillnad
Om du misstänker att en granne utsätts för hot eller våld:
- Ring på hos grannen. Du behöver inte stå kvar, det kan räcka att ringa på för att stoppa pågående våld.
- Vid behov – hämta hjälp. Fler grannar kan bidra till att skapa mer trygghet.
- Ring alltid polisen 112 vid akuta och hotfulla situationer.
- Vid oro för att barn utsätts för våld eller att vårdnadshavare på annat sätt brister i sin omsorg kontakta socialtjänsten.
Här kan du få hjälp:
- Polisen (ej akuta ärenden) ring 114 14.
- Kvinnojouren ring 0660-841 97.
- Socialtjänsten ring 0660-888 07.
- Fastighetsjouren ring 0660-29 93 65.