Goda råd­­ från A-Ö

  • Adressändring
    När du flyttar är du enligt lag skyldig att göra en adressändring. För att ändra din adress kan du gå in på www.adressandring.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller ringa till Svensk Adressändring på telefon 020-97 98 99. Där kan du också beställa tillfällig eftersändning till sommarstugan eller lagring av post om du ska resa bort.
  • Andrahandsuthyrning

    Om Övikshem gett dig tillstånd kan du hyra ut din lägenhet i andra hand. För att få tillstånd att hyra ut din lägenhet bör du ha betydande skäl så som studier, sjukdom eller arbete på annan ort. Du ansöker om tillstånd för andrahandsuthyrning hos kundcenter.

  • Autogiro

    Autogiro är gratis och innebär att pengar till din hyra överförs automatiskt från ditt konto till Övikshem i slutet av varje månad. Med autogiro kan du vara säker på att hyran alltid blir betald i tid. Om du vill betala hyran via autogiro kan du ladda ner blanketten Autogiro eller kontakta oss på tfn 0660-29 93 50.

  • Avfall

    I alla våra bostadsområden finns särskilda soprum för hushållssopor. Lämna dina hushållssopor ordentligt förpackade i kärl för hushållsavfall. Soporna får inte innehålla farligt avfall.

    I de flesta av våra bostadsområden har vi källsorteringshus där du kan lämna dina källsorterade sopor. Om du sorterar och återvinner dina sopor minskar avfallet och du bidrar till en bättre miljö. Källsortera därför papper, kartong, färgat och ofärgat glas, plåt- och plastförpackningar och lämna det i källsorteringshuset.

    Grovavfall, elektronikavfall och farligt avfall lämnar du till kommunens återvinningscentral.

    Mer information om hur du sorterar dina sopor hittar du på www.miva.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Badrum

    Även om badrummet är ett våtrum bör du vara försiktig med vattnet så att det inte uppstår vattenskador. Sätt upp ett duschdraperi så att duschvattnet inte skadar resten av badrummet. Det är inte tillåtet att göra hål i badrummets väggar eftersom det ökar risken för vattenskador.

    Undvik dålig lukt genom att rengöra golvbrunnen och vattenlåset i tvättstället samt under badkaret med jämna mellanrum.

  • Badrumsskåp
    Badrumsskåpet tillhör lägenhetens standardutrustning och ska lämnas kvar i lägenheten när du flyttar. (se Utrustning)
  • Balkong

    Balkongen är en bra plats att vädra kläder eller koppla av på. Du får däremot inte vädra/skaka mattor, grilla eller mata fåglar på din balkong. Fåglarnas spillning skräpar ner och maten drar till sig råttor.

    Balkonglådor ska hänga på insidan av balkongräcket och om du vill sätta upp markiser kan du få praktiska tips av områdets fastighetsvärdar.

  • Barnvagnar

    Parkera inte barnvagnen i trapphuset eller entrén eftersom den kan hindra grannar och utryckningspersonal att komma fram. I vissa hus finns särskilda parkeringar för barnvagnar.

    Viktigt! Om det börjar brinna måste trapphus och entréer vara framkomliga.

  • Besiktning

    När du ska flytta från din lägenhet besiktar vi den tillsammans med dig för att gå igenom lägenhetens skick.

    Vid besiktningen skriver vi ett protokoll över vad som måste åtgärdas. Du är skyldig att betala för de skador som du orsakat.

  • Brandsäkerhet

    Trapphuset ska vara fritt från saker så att du lätt kan ta dig ut om det brinner i din lägenhet. Ambulans och räddningtjänst behöver också lätt komma fram för att hjälpa vid sjukdom och brand.

    Det är därför viktigt att du tömmer trapphuset på följande saker: skor, skoställ, dörrmattor, cyklar, barnvagnar och andra privata ägodelar.

    Med föremål i trapphuset ökar även risken för att trapphuset blir rökfyllt vid en brand.

    Kom ihåg att trapphuset är den enda nödutgången!

    Läs mer om hur du skyddar dig mot brand på www.dinsäkerhet.se/brandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Brandvarnare

    Det finns brandvarnare monterade i alla lägenheter. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar och att batteriet inte tagit slut.

    För att testa att din brandvarnare fungerar tryck in testknappen i 10-15 sekunder. Om brandvarnaren fungerar kommer den att börja alarmera med full alarmsignal.

    Om brandvarnaren inte fungerar eller om batteriet har tagit slut ska du göra en felanmälan. Vi kommer då och byter brandvarnare/batteri.

    Obs! Lämna aldrig brinnande ljus obevakade. Tänk också på att ljus och oljelampor kan ge sotskador i lägenheten

  • Bredband
    På Övik Energis webbplats www.ovikenergi.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa vad som gäller vid till exempel bredbandsavtal och support.
  • Byta lägenhet
    För att du ska få byta din lägenhet till en annan inom Övikshem måste du ha bott i din nuvarande lägenhet i minst sex månader.
  • Cyklar
    Parkera alltid din cykel i cykelstället eller i cykelrummet. Du får inte parkera cykeln i trapphus eller entréer eftersom dessa måste vara fria om utryckningspersonal behöver komma fram.
  • Dusch
    Duschdraperi är inte standard i lägenheten. Du bör sätta upp ett sådant så att inte duschvattnet skadar resten av badrummet.
  • Dörrar
    Du får plocka bort innerdörrarna i din lägenhet, men du måste sätta tillbaka dem innan du flyttar från lägenheten. Förvara dörrarna så att de inte blir skadade eller förstörda, till exempel i ditt lägenhetsförråd.
  • El

    Du kan själv välja vilken leverantör av hushållsel du vill ha. Jämför priser och villkor och välj sedan den elleverantör som passar dig bäst. Tänk på att du kan ha uppsägningstid till din elleverantör om du flyttar från lägenheten.

  • Entréer

    Husets entré ska vara låst på nätterna. Det är inte tillåtet att ställa upp dörren eftersom obehöriga kan komma in och orsaka skadegörelse.

    Entréer, trapphus, källar- och vindsgångar måste vara fria från saker så att brandkår, ambulans- och räddningspersonal kan komma fram. Du får därför inte använda dessa utrymmen till förvaring.

  • Felanmälan

    Om du vill göra en felanmälan kan du gå in på Mina sidorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och göra en felanmälan eller ringa vårt kundcenter på telefon 0660 - 29 93 50.

  • Fester

    Om du har fest hemma är du ansvarig för att grannarna inte blir störda. Prata gärna med dina grannar innan du har fest. Se även Störningar.

  • Flyttstädning

    När du flyttar är det viktigt att lägenheten är ordentligt städad.

    I alla rum kontrollera att följande är ordentligt städat: väggar och tak, fönsterkarmar, fönster (mellan, in- och utvändigt), fönsterbänk, element, ventiler, fasta belysningar, eluttag, strömbrytare, dörrar och dörrkarmar, golv och golvlister, trösklar samt garderober.

    I köket är det viktigt att du kontrollerar att spisfläkt och fettfilter, spis (invändigt och utvändigt), köksskåp och lådor, kryddhylla, kyl/sval/frys (även under), bänkskivor, diskbänk och blandare är väl städade.

    I badrummet och WC ska du rengöra badrumsskåp och spegel, toalettstol, tvättställ och blandare, golvbrunn, ventiler och badkar (även bakom och under).

    Kom ihåg att balkong, vinds- och källarförråd också ska vara rengjorda.

  • Fläktar

    Fläkten ovanför spisen är en viktig del i din lägenhets ventilationssystem. Rengör filtret i fläkten en gång i månaden eller oftare vid behov. Diska filtret i vanligt diskmedel eller i diskmaskin. Se även till att ventilen i badrummet är rengjord.

    Obs! Du får inte ändra på ventilens inställning, eftersom det kan påverka både din och dina grannars ventilation.

  • Fåglar
    Mata inte fåglar från din balkong. Deras spillning skräpar ner balkongerna under. Dessutom kan mat som fåglarna tappar dra till sig råttor. Häng gärna upp en talgboll eller liknande i ett träd som du kan se från ditt fönster istället.
  • Försäkringar
    Som hyresgäst hos oss måste du ha en hemförsäkring. Det är en bra investering om något skulle hända, oavsett om du är drabbad eller vållande av skadan.
  • Garage

    Se lediga garage under Lediga fordonsplatser. Tänk på att du inte får förvara brandfarliga vätskor eller gaser i garaget!

  • Gemensamhetslokaler
  • Golv
    Var rädd om golven i din lägenhet. Det är ofta dyrt att ersätta ett skadat golv. Se till att använda ett rengöringsmedel som är anpassat för golvtypen.
  • Grillning

    I många av våra bostadsområden har vi grillringar. Se till att röken från grillen inte irriterar din omgivning. Du får inte grilla på din balkong eller altan då matos kan uppfattas som störande för dina grannar.

  • Grovsopor

    Grovsopor är stora saker som inte går ner i din soppåse, till exempel möbler, cyklar, stora leksaker och barnvagnar. Du måste själv lämna dina grovsopor på kommunens avfallsanläggning eftersom Övikshem inte har någon insamling av dessa.

    Läs mer på www.miva.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Grovtvätt
    Stora och tunga textilier som exempelvis mattor och täcken räknas som grovtvätt. Information om vad som gäller för grovtvätt kan du hitta i de flesta av våra tvättstugor.  
  • Gräsytor

    Gräsmattorna i området är till för alla som bor där. Använd gärna ytorna för lek, spel och gemensamma aktiviteter.

    Det är inte tillåtet att parkera bilar eller andra fordon på gräsytorna. Vi vill kunna klippa gräset utan hinder.

  • Hatthylla
    Hatthyllan ingår i lägenhetens standardutrustning. Om du sätter upp en egen hatthylla måste du spara den ordinarie och montera tillbaka den om du flyttar från lägenheten.
  • Hemförsäkring

    Under den tid du bor hos oss måste du ha en hemförsäkring. En hemförsäkring är en bra investering om något skulle hända, oavsett om du är drabbad eller vållande av skada.

  • Hissar

    Hiss finns i vissa hus som har mer än två våningar. Många är beroende av hissen för att kunna komma till och från sin lägenhet. Därför får den aldrig blockeras eller hissdörren ställas på glänt.

    Hjälp oss att hålla hissarna rena och fräscha!

  • Husdjur

    Du är ansvarig för dina husdjur. Tänk på att andra kan vara rädda eller allergiska, därför får du inte ta med ditt husdjur till tvättstugan. Hundar ska alltid vara kopplade inom bostadsområdet och i trapphuset. Se till att din hund eller katt inte gör sina behov i trapphuset, på gården eller vid barnens lekplatser.

    I studentrummen får du inte ha husdjur.

  • Hyran
    Hyran ska betalas i förskott, en månad i taget. På din hyresavi kan du se när den ska vara betald. Ett bra sätt att betala är via autogiro. Då dras hyresbeloppet direkt från ditt konto varje månad.
  • Kabel-tv

    De flesta av våra lägenheter är anslutna till kabel-tv-nätet. Basutbudet från kabel-tv-leverantören Comhem ingår i hyran.  

  • Kontrakt

    När du flyttar in hos Övikshem skriver du på ett hyreskontrakt som visar att du har rätt att bo i lägenheten. Kontraktet är en värdehandling. Förvara det tillsammans med dina övriga värdepapper.

  • Kvarterslokal
    I de flesta av våra bostadsområden finns en kvarterslokal som hyresgästerna får använda. Information om hur du bokar den och vad som gäller vid bokning hittar du vid kvarterslokalen eller i ditt trapphus.
  • Källare

    Gångar och trappor i källar- och vindsutrymmen är viktiga utrymningsvägar. Du får därför inte använda dessa utrymmen till förvaring och lagring.

    Obs! Du får aldrig blockera husets utrymningsvägar.

  • Lägenhetsförråd

    En del av våra hus har vindsförråd och andra har källarförråd. Se till att du har ett godkänt lås på ditt förråd och titta gärna till förrådet med jämna mellanrum. Om du har ditt förråd i källaren, tänk på att int ställa dina saker direkt på golvet eftersom golv i källare ofta blir fuktiga.

    Viktigt! Av säkerhetsskäl får du inte förvara motorfordon eller brandfarliga ämnen i förrådet.

  • Motorvärmare
  • Musik
    Även din älsklingsmusik kan vara störande för dina grannar. Bastoner och vibrationer hörs genom stora delar av huset. Tänk på att även din tv kan vara störande om ljudet är för högt.
  • Måla

    Du får själv tapetsera och måla i din lägenhet om du gör det på ett yrkesmässigt sätt.

    Tips ! Gör ett litet kryss i tapeten och vik undan kanterna innan du borrar. Då kan du lätt spackla igen hålet och klistra tillbaka tapetkanterna när du tar bort tavlor, speglar eller annat som du hängt upp på väggarna.

  • Nycklar

    När du flyttar in hämtar du nycklarna, oftast tre stycken, hos kundcenter. För att du ska kunna kvittera ut dina nycklar måste du visa upp hyreskontraktet och ett kvitto på att din första hyra är betald.

    Om du behöver fler nycklar måste du ha en rekvisition från kundcenter. Låssmeder och nyckeltillverkare gör inga kopior utan en rekvisition. Nyckelkopiorna får du betala själv.

    När du flyttar ska du lämna tillbaka alla lägenhetens nycklar till kundcenter.

  • Paraboler
    Du får bara montera paraboler och andra antenner på insidan av balkongräcket.
  • Parkering

    Marken inom våra bostadsområden räknas som enskild mark. Övikshem har anlitat ett bevakningsföretag som ska se till att parkeringsbestämmelserna följs.

    Kontakta kundcenter för att hyra en p-plats till din bil. Om ditt fordon är felparkerat får du betala böter. Parkera därför alltid inom markerade platser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.

    Obs! Det är enligt lag förbjudet att lämna strömförande kabel kvar i eluttaget för motorvärmare. Övikshem tar alla dessa kablar i förvar.

  • Parkeringstillstånd

    När du flyttar in kan du behöva ett tillfälligt parkeringstillstånd för att på ett smidigt sätt kunna lasta in dina tillhörigheter i lägenheten. Det får du hos kundcenter när du kvitterar ut dina lägenhetsnycklar.

  • Persienner
    Om du väljer att sätta in persienner är du ansvarig för att det görs på ett riktigt sätt. Du ansvarar också för underhållet av de persienner som finns i lägenheten.
  • Rengöringsmedel
    Använd rengöringsmedel som är miljövänliga och anpassade efter det som du vill rengöra. Starka rengöringsmedel kan skada vissa ytor i din lägenhet. Om det händer kan du bli ersättningsskyldig.
  • Renovering
    (se Underhåll)
  • Rökning

    Du får inte röka i entréer, trapphus, hissar, tvättstugor, torkrum eller i andra gemensamma utrymmen i våra hus.

  • Sandlådor
    De sandlådor som finns i bostadsområdet är till för barnen. Om du har husdjur måste du se till att de inte gör sina behov i sanden.
  • Sjutillhållarlås
    Om du skaffar ett sjutillhållarlås till din lägenhet måste du se till att alla nycklar lämnas vidare till nästa hyresgäst när du flyttar. Du måste också tänka på att lämna sjutillhållarlåset öppet om du har gjort en felanmälan och godkänt att vi får gå in med huvudnyckel.
  • Skadedjur och ohyra

    I och med att vi reser mer både i Sverige och utomlands är det lätt att få med sig ohyra och skadedjur hem. Om du får ohyra eller skadedjur i din lägenhet är du skyldig att genast anmäla det på tfn 0660-29 93 99, så att ohyran inte sprider sig. Saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst. Du hittar mer information på anslagstavlan i ditt trapphus.

  • Slitage
    Övikshem accepterar ett normalt slitage i lägenheter och gemensamma utrymmen. När du flyttar från din lägenhet gör vi en besiktning som bland annat kontrollerar om någon del av slitaget är onormalt. För onormalt slitage blir du ersättningsskyldig.
  • Sophämtning

    Lämna dina hushållssopor ordentligt förpackade i kärl för hushållssopor. Soporna får inte innehålla farligt avfall.

  • Spegelväggar
    Du får sätta upp spegelvägg i din lägenhet, men du blir ersättningsskyldig om vi måste reparera väggen efter speglarna.
  • Spishäll av keramiskt glas

    Om socker eller mat med hög sockerhalt spills över en keramisk kokplatta som är varm, torka omedelbart eller ta bort det med en rakbladsskrapa, även om matlagningszonen fortfarande är varm. Detta för att förhindra skador på hällens keramiska yta. Använd inte rengöringsmedel eller andra rengöringsmedel för att rengöra en varm glaskeramikhäll eftersom detta kan skada ytan. Var försiktig så att du inte bränner dig på den varma ytan.

    Använd inte kärl i aluminium eller plast på varma värmezoner. Placera inte folie eller plastföremål på den glaskeramiska plattan.

    Så här sköter du en glaskeramikhällöppnas i nytt fönster (öppnas i nytt fönster)

  • Studentlägenheter

    Övikshem har ett antal lägenheter på Valhalla, i Sörliden, Stadshustorget och Centrum nedre, som vi hyr ut till studenter. Kontakta kundcenter om du vill veta mer om studentlägenheterna.

  • Studsmatta och badbassänger

    Vi månar om våra hyresgästers säkerhet och tillåter därför inte att studsmattor, badbassänger eller andra lekredskap så som egna rutschkanor, gungor mm ställs upp på vår mark. Som markägare står vi som ytterst ansvarig för de skador som kan uppkomma vid användning av dessa. Uppsättning av studsmattor och badbassänger försvårar dessutom skötsel av våra grönområden. Vi hänvisar istället till de lekparker som finns i de flesta av våra bostadsområden.

  • Störningar

    Som hyresgäst i ett flerfamiljshus måste man acceptera ljud som hör till ett normalt liv. Om störningarna är onormala ska du alltid kontakta kundcenter. Om du blir störd på kvällen eller natten ska du ringa till vår fastighetsjour på tfn 0660-29 93 65.

    Enligt hyresavtalet är du som hyresgäst skyldig att noga följa Övikhems ordningsregler, vid konstaterad störning får du som ansvarig hyresgäst betala 1200 kr för utryckning från vaktbolag.

  • Tapetsera
    (se Måla)
  • Tillval
    (se Underhåll)
  • Tittöga
    Ett så kallat tittöga till ytterdörren är inte standard i våra lägenheter. Om du vill montera in ett sådant får du själv betala det. Tittögat måste lämnas kvar i dörren när du flyttar.
  • Torkställning
    Torkställning i badrummet ingår i en del lägenheters standardutrustning och ska lämnas kvar när du flyttar från lägenheten.
  • Trapphus

    Ett trevligt trapphus gör ett gott intryck, både på dig själv och på dina besökare. Hjälp till att hålla trapphuset rent och snyggt. Det är inte tillåtet att ställa cyklar, barnvagnar eller annat som hindrar framkomligheten i trapphuset. Det är inte heller tillåtet att röka i trapphuset.

  • Tvättmaskin

    Du får ha en egen tvättmaskin i lägenheten men du måste anlita en behörig installatör som kopplar in maskinen. Tvätta inte mellan klockan 22.00‑06.00 eftersom vibrationerna från centrifugeringen kan störa dina grannar.

  • Tvättstuga

    I varje tvättstuga finns information om vilka regler som gäller när du bokar och använder tvättstugan. Självklart städar du tvättstugan efter dig och lämnar den i det skick som du själv vill finna den. Kom ihåg att du inte får ta med ditt husdjur till tvättstugan.

  • Underhåll

    Vi kallar vårt underhållssystem för Valfritt lägenhetsunderhåll - VLU. Det innebär att underhållet inte längre automatiskt ingår i hyran. Du bestämmer alltså själv om, när och hur du vill att målning, tapetsering och golvunderhåll ska utföras i din lägenhet. I praktiken betyder det att hyran kan hållas lägre.
    Du kan beställa underhållsarbetet hos Övikshem till konkurrenskraftiga priser. Om du vill göra arbetet själv kan du, om du visar upp ditt hyreskontrakt, köpa färg och tapeter till rabatterade priser hos den leverantör som vi har avtal med.

    Personliga önskemål och ändringar i din lägenhet

    Utöver målning och golvarbeten kan du beställa andra åtgärder, exempelvis byte av skåpluckor. Sådana åtgärder kan du betala kontant eller genom avbetalning i 3, 6 eller 12 månader.

    Standardhöjande produkter

    Du kan få standardhöjande produkter i din lägenhet, som till exempel en installation av golvdiskmaskin. Standardhöjande produkter höjer lägenhetens grundstandard, och innebär att din grundhyra blir högre.

  • Upplåsning

    Om du låser dig ute under dagtid kan du kontakta kundcenter. Om det händer på kvällen eller under helgen kan du kontakta vår fastighetsjour på tfn 0660-29 93 65. För att få dörren upplåst måste du kunna visa din legitimation samt betala en kontant upplåsningsavgift.

  • Uppsägning

    Om du vill säga upp ditt hyreskontrakt så är uppsägningstiden alltid tre kalendermånader. Om du exempelvis säger upp din lägenhet den 14 mars börjar uppsägningstiden att räknas från den 1 april och tre månader framåt. Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad. Uppsägningen ska vara skriftlig och kan göras direkt på hyreskontraktet som du sedan skickar eller lämnar till Övikshem. Tänk på att det också kan vara uppsägningstid för andra abonnemang och avtal, till exempel el, telefon, och internet. Observera att du under hela uppsägningstiden är skyldig att inneha ett elabonnemang.

  • Utrustning
    Viss utrustning är standard i din lägenhet och ska lämnas kvar när du flyttar. Några exempel på standardutrustning är handdukshängare, gardinfästen, takuttag, toalettpappershållare, badrumsskåp och hatthylla.
  • Ventilation

    Luften i din lägenhet byts i princip ut varannan timme. För att ny luft ska komma in måste friskluftventilerna vara öppna. Rengör gärna ventilerna men ändra inte ventilernas inställning. Ändringar kan påverka både din och dina grannars ventilation. Obs! Vissa fastigheter har självdrag.

  • Vind
    (se Källare)
  • Vräkning/Avhysning

    Vi kan i vissa fall tvingas säga upp boende från våra lägenheter. Det sker när den boende uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler eller missbrukar sitt hyreskontrakt. Om du inte betalar hyran i tid är det också grund för uppsägning.

  • Värme

    Övikshems lägenheter ska hålla en temperatur på 21 grader mitt i rummet under dagtid. För att värmen från elementen ska kunna spridas ut i rummet är det viktigt att du inte placerar möbler och gardiner tätt intill elementet. Om lägenheten känns kall och dragig kan det bero på att friskluftsventilerna eller fläkten är felaktigt inställda. Kontrollera att de är öppna, rengjorda och inställda i normalläge.

  • Återvinning
    (se Avfall)
  • Överlåtelse

    Du som hyresgäst har under vissa förutsättningar rätt att överlåta ditt hyreskontrakt. Överlåtelse kan endast ske till make, maka, sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden eller barn.