Bostadskö och Mina sidor

  • Finns det någon nedre åldersgräns för att registrera sig som sökande?
    Nej, det finns ingen nedre gräns för att registrera sig i vår bostadskö. Däremot måste du vara 18 år för att kunna boka en bostad och ingå hyresavtal med oss.
  • Hur ofta måste jag uppdatera min kundanmälan?
    Det är viktigt att du uppdaterar din kundanmälan på Mina sidor var tolfte månad för att stå kvar i bostadskön. När du loggar in på Mina sidor uppdateras din kundanmälan med dagens datum.
  • Jag har beställt nytt lösenord via e-post, men det kommer inget mejl. Vad gör jag?
    Kontrollera dina inställningar för skräpfilter. Har du lagt ett högt skräpfilter kan e-postmeddelandet hamna i papperskorgen.
  • Jag vill inte längre få e-post från Övikshem när en lägenhet har blivit ledig, hur gör jag då?
    Du loggar in på Mina sidor och klickar på rubriken Ändra under Mina profiler. Klicka därefter på knappen Rensa.
  • Kan barn stå i bostadskö hos Övikshem?
    Ja. Så fort barnet har fått ett personnummer kan man göra en kundanmälan.
  • Kan jag använda mina köpoäng för att söka bostad till någon annan?
    Nej, du kan inte överlåta dina köpoäng till någon annan. Dina köpoäng kan endast användas för att söka bostad till dig.
  • Mitt lösenord fungerar inte hur gör jag?
    När du loggar in via Mina Sidor är det viktigt att du skriver in samma användarnamn och lösenord som vid första inloggningstillfället. Du måste skilja på små och stora bokstäver i dina inloggningsuppgifter. Om du fortfarande inte kan logga in - beställ ett nytt lösenord via länken ”Glömt pinkod” eller kontakta kundtjänst .
  • Vad händer med mina köpoäng när jag skrivit på ett hyresavtal?  
    När du skrivit på det nya hyresavtalet nollställs dina köpoäng men du står fortfarande kvar i kön och kan samla nya poäng. Det är viktigt att du uppdaterar din kundanmälan på Mina Sidor var tolfte månad för att stå kvar i bostadskön.
  • Vad händer om jag glömmer att uppdatera min kundanmälan?
    När du registrerat dig i bostadskön måste du förnya din kundanmälan var tolfte månad. Om du inte varit inloggad på tolv månader tappar du dina köpoäng och dina prenumerationer på lediga lägenheter upphör. Förnyelse av din kötid sker med automatik varje gång du loggar in på Mina sidor. Ta för vana att gå igenom dina kontaktuppgifter för att hålla dem aktuella. Du som har registrerat en e-postadress får som extra service en påminnelse via e-brev en månad innan tolv månader har passerat. Har du inte tillgång till dator är du välkommen att kontakta kundtjänst så hjälper vi dig med uppdateringen.
  • Vad händer om jag inte svarar på ett erbjudande?
    Det är viktigt att du svarar på de erbjudanden du får för de objekt som du anmält intresse till. Efter tre erbjudande utan svar (EJ SVAR) kommer du inte kunna göra fler intresseanmälningar utan att först kontakta kundtjänst. 
  • Vad krävs för att hyra hos Övikshem?
    Om du vill bo hos oss, förväntar vi oss att du: ska ha fyllt 18 år, men du kan ställa dig i vår kö tidigare för att samla köpoäng. ska inte ha någon hyresskuld eller obetalda fakturor hos annan hyresvärd. har en borgensman om du har skulder med betalningsanmärkningar.   ska kunna visa goda referenser från tidigare hyresvärd. ska kunna betala hyran med din inkomst. Med inkomst menas lön i minst sex månader från inflyttningsdagen i form av: arbete, ålderspension, A-kassa eller motsvarande, statliga studiemedel enligt utbildningsplanen eller borgen.
  • Ändras mina adressuppgifter på Mina sidor automatiskt när jag flyttar in hos Övikshem?
    Ja, adressuppgifterna på Mina sidor ändras automatiskt. Kom ihåg att uppdatera dina kunduppgifter, telefonnummer, adress och e-postadress, om de ändras.