Kundundersökning
Påverka ditt boende genom kundenkäten
Det är viktigt för oss att veta vad du tycker om ditt boende och hur du trivs. Har du saker du är riktigt nöjd med i ditt boende och finns det sådant som du önskar vore bättre? I vår kundundersökning får du möjligheten att tycka till och lämna synpunkter. Resultatet av undersökningen tar vi sedan med oss när vi planerar hur vi bäst utvecklar ditt boende för att göra det ännu tryggare och mer trivsamt.
Hur går undersökningen till?
För att vi ska få en så korrekt verklighetsbild som möjligt har vi valt att skicka ut vår kundenkät året runt - sommar som vinter. Utskicken slumpas och det innebär att du och din granne kanske svarar på enkäten med flera månaders mellanrum. Anledningen till att vi efterfrågar svar från olika årstider är att olika frågor är aktuella vid olika tidpunkter. I stället för att få en ögonblicksbild en gång per år kan vi nu följa kundnöjdheten löpande under hela året vilket även ger oss möjlighet att fånga upp förändringar i ett tidigt skede.
Genom att kontinuerligt analysera resultatet skapar vi sedan våra handlingsplaner, vissa kan vi ganska snabbt åtgärda medan andra behöver mer resurser och tar därför lite längre tid.
Resultat från 2024
Under året har vi bland annat kunnat se följande positiva resultat i vår kundenkät:
- Under de senaste två åren har våra miljörum och sopsorteringar varit prioriterade frågor för oss. Vårt arbete i frågorna har gett resultat då antalet hyresgäster som varit nöjda med skötseln av miljörummen har ökat med nästan 6 procentenheter.
- Vi har jobbat på att bli ännu bättre på att informera kring både felanmälningar och underhåll. Även det arbetet har gett bra resultat då kundnöjdheten i dessa frågor ökar med 4,1 respektive 3,4 procentenheter. Andelen hyresgäster som uppger att de är nöjda med hur vi informerar rent allmänt har också ökat med 1 procentenheter.
- Våra hyresgäster har blivit allt mer nöjda med utrustningen i våra tvättstugor och vi ser en ökad kundnöjdhet i frågan med 1,3 procentenheter.
Men det finns även en del saker som vi behöver jobba mer med:
- Hyresgäster känner sig generellt tryggare i sitt bostadsområde jämfört med tidigare år. Däremot minskar kundnöjdheten gällande säkerhet mot inbrott i förvaringsutrymmen med -1,3 procentenheter.
- Inom kategorin fastighetsskötsel har vi på det stora hela sett bättre resultat jämfört med 2023. Däremot ser vi en minskad nöjdhet gällande lekplatser, gräsmattor och städning av entréer/hiss/trappor.
Tack för att du svarar - det är smart för dig
Att svara på kundundersökningen är din chans att påverka ditt boende. Genom att svara på frågor om oss som hyresvärd och ge oss dina förslag på förbättringar har du gett oss mycket mer än bara din tid.